پخش مویرگی چیست؟

فهرست مطالب

پخش مویرگی فرایند رساندن محصولات به دست مشتریان است. در پخش مویرگی یک مسیر صاف و مشخص وجود ندارد و مسیرها به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند، دقیقا مشابه بازاریابی مویرگی. پخش مویرگی به مشتری این امکان را می‌دهد تا بدون واسطه و به‌صورت مستقیم خرید کنند. در این مقاله به بررسی بیشتر پخش مویرگی خواهیم پرداخت. علاوه‌بر این، صفر تا صد پخش مویرگی را توضیح می‌دهیم.

سیستم پخش مویرگی؛ یک سیستم توزیع مستقیم در سطح شهر

سیستم پخش مویرگی مانند یک زنجیره توزیع از کسب‌وکار عمل می‌کند. به این سیستم که خدمات یا محصول بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای به دست مصرف کننده می‌رسد، پخش مویرگی می‌گویند. پخش مویرگی یک شبکه گسترده است که از همکاری عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان تشکیل می‌شود. 

پخش محصول یا خدمات با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله اشین، کامیون، وسیله نقلیه یا موتورسیکلت انجام می‌شود. فرقی نمی‌کند شرکت چه خدماتی را ارائه می‌دهد، حتی شرکت‌هایی با سیستم پخش مویرگی نیز باید مالیات بدهند.

بخش‌های اصلی یک سیستم توزیع شامل چه مواردی است؟

ذخیره‌سازی و انبارداری کالا برای توزیع یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم پخش مویرگی یا سیستم توزیع است. در ادامه با بخش‌های مختلف سیستم پخش مویرگی بیشتر آشنا می‌شویم.  

  1. ذخیره‌سازی و انبارداری کالا برای توزیع
  2. دریافت سفارش از مشتریان
  3. تحویل کالا به مشتریان
  4. وصول مطالبات
  5. کنترل و دریافت اطلاعات از بازار

توزیع مویرگی برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تجهیزات آشپزخانه، لوازم خانگی، مبلمان، انواع ابزارآلات صنعتی و مصرفی و سایر اصناف کاربرد دارد و حتی کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. البته که برای مدیریت بهتر فرایندها و میزان فروش از این سیستم، بهتر است از یک نرم افزار حسابداری ساده و حرفه‌ای استفاده کنید. 

برخورداری از اصول خاص؛ مهم‌ترین بخش سیستم مویرگی

هر شرکت باتوجه‌به نوع محصولی که ارائه می‌دهد، یک سیستم پخش مویرگی با ویژگی‌های خاص دارد. این ویژگی‌ها نسبت به نوع کسب‌وکار تایین می‌شوند، اما مهم‌ترین آن‌ها برخورداری از اصول خاصی است. شرکت‌ها کالاهای خود را در پایین‌ترین سطح کانال‌های توزیع (Distribution Channels) عرضه می‌نمایند. 

استراتژی و اصول پخش مویرگی در شرکت‌های پخش معمولاً در توزیع کالاهای تند مصرف یا Fast Moving Consumer Goods(FMCG) بیشتر وجود دارد که می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد. کالاهای تند مصرف، کالاهایی هستند که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند و قیمت آن‌ها نسبتاً پایین است.

آشنایی با انواع شرکت‌های پخش مویرگی و توزیع کالا

شرکت‌های پخش مویرگی و توزیع از نظر ساختار نوع پخش متفاوت هستند و به دو بخش مستقل و وابسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • شرکت پخش مویرگی مستقل: این مجموعه‌ها هم‌زمان با چندین برند کار می‌کنند و فعالیت اصلی آن‌ها پخش کالاهای شرکت‌های فعال در صنعت غذایی، دارویی و شوینده است.
  • شرکت پخش مویرگی غیرمستقل: این دسته از شرکت ها جز موسساتی هستند که زیر نظر هلدینگ شرکت‌های تولیدی خود به فعالیت مشغول هستند و تنها موظف به توزیع محصولات تولیدی  خودشان هستند.